[onderzoek] Eigenwaarde onder druk door sociale verwachtingen en online vergelijking

[onderzoek] Eigenwaarde onder druk door sociale verwachtingen en online vergelijking
  • Algemeen
  • 3 jun 2025 @ 13:25
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Ondanks de groeiende aandacht voor mentale gezondheid en zelfacceptatie, blijkt zelfliefde voor veel jonge vrouwen in Nederland nog steeds geen vanzelfsprekendheid. Uit nieuw onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van L’Oréal Paris, blijkt dat slechts 21% van de Nederlandse vrouwen tussen de 16 en 29 jaar zichzelf regelmatig een compliment geeft. Tegelijkertijd zegt 80% dat moeiteloos over anderen te doen.

In een wereld waarin Gen Z zich steeds bewuster is van het belang van mentaal welzijn, wringt daar iets. Waar blijft de vriendelijkheid voor jezelf?

Spiegelbeeld vol twijfels

Het onderzoek onder 1.000 jonge vrouwen laat zien dat zelfkritiek eerder regel dan uitzondering is. Maar liefst 76% zegt dat het gemakkelijker is iets negatiefs over zichzelf te zeggen dan iets positiefs. Onzekerheid over uiterlijk, de druk om te presteren op school of werk, en de constante stroom aan perfecte beelden op social media zorgen voor een neerwaartse spiraal in zelfwaardering. Bijna de helft van de ondervraagden twijfelt regelmatig of ze wel ‘goed genoeg’ is vergeleken met anderen.

Meer dan oppervlakkigheid

Toch wordt er actief gezocht naar manieren om positiever naar zichzelf te kijken. Ruim de helft van de jonge vrouwen probeert bewust haar zelfbeeld te verbeteren. En daarbij spelen vriendinnen een sleutelrol: 56% noemt hen als de belangrijkste inspiratiebron voor meer zelfvertrouwen.

Ook uiterlijke verzorging blijkt verrassend belangrijk. Niet vanuit ijdelheid, maar omdat het iets wezenlijks raakt. 64% van de respondenten voelt zich het meest ‘waardig’ als ze tevreden is over haar uiterlijk, bijna net zo bepalend als mentale veerkracht (66%) of persoonlijke prestaties (62%). Een likje mascara of een fijne skincare-routine blijkt voor velen een opstapje naar innerlijke rust.

‘Ik ben het waard’

Met deze inzichten in de hand lanceert L’Oréal Paris een vervolg op haar bekende Worth It-campagne. Het merk zet in op bewustwording rondom eigenwaarde, en doet dat onder meer met een rondreizende pop-up door Nederland en België. Bezoekers worden er uitgenodigd om, onder begeleiding van een positiviteitscoach, stil te staan bij wat ‘het waard zijn’ voor hén betekent.

Bij de self-worth checkout mogen vrouwen de woorden “Ik ben het waard” hardop uitspreken. De beloning? Een gratis verzorgingsproduct én een moment van reflectie en zelfliefde. L’Oréal Paris hoopt met de campagne een beweging op gang te brengen die jonge vrouwen aanmoedigt om net zo vriendelijk te zijn voor zichzelf als voor hun omgeving.

 

De pop-up is nog te bezoeken in:

Antwerpen, Stadsfeestzaal – 6 & 7 juni 
Den Bosch, De Markt – 19 juni 
Enschede, Van Heekplein – 20 juni 
Brussel - TBD

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken